Sökning: "reading homework"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden reading homework.

  1. 1. Läxor och tidig läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Läxa; Läsläxa; Tidig läsutveckling; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är en fördjupning i de didaktiska aspekterna av läxor i förhållande till barns tidiga läsutveckling och utgår från frågeställningar om vilka skäl det finns för att använda läxor som metod i tidig läsundervisning, vilka positiva eller negativa konsekvenser som är förknippade med att använda läxor samt hur läxor kan utformas för att stödja barns tidiga läsutveckling. Metoden är en systematisk litteratursökning i databaserna SwePub, ERC och ERIC. LÄS MER

  2. 2. "Va’ ska man göra då’rå, om man inte kan läsa? Då blir’e svårt!" : En studie om motivationsfaktorer, läslust och tankar kring läsning hos elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmy Stål; Jessica Trusell; [2023]
    Nyckelord :learning to read; reading motivation; motivation; fiction; reading habits; primary school; reading comprehension; läsinlärning; läslust; motivation; skönlitteratur; läsvanor; lågstadiet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker motivationsfaktorer och tankar kring skönlitterär läsning hos ett urval av elever i årskurs 3, studien syftar även till att kartlägga elevernas läsvanor. 11 elever deltog i studien och har under semistrukturerade intervjuer svarat på frågor kring läsvanor, om de har några böcker i sin hemmiljö, hur de tar del av skönlitteratur i vardagen och vad de anser kännetecknar en bra bok. LÄS MER

  3. 3. ”Jag tycker det är roligt att läsa” : En empirisk studie om hur läsläxan kan påverka elevers läsintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Johansson; Elin Ek; [2022]
    Nyckelord :Read; reading; reading homework; reading interest; motivation; Läsa; läsning; läsläxa; läsintresse; motivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka elevers läsintresse och vilket samband det kan ha med deras läsläxa. Resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer från 16 elever och två lärare från två olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Läsläxan som verktyg för ökat läsflyt i årskurs ett : En kvalitativ studie om åtta lärares syn på läsläxans påverkan i årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ida Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :primary school year one; reading fluency; reading homework; reading learning; students home environment; elevers hemmiljö; läsflyt; läsinlärning; läsläxa; årskurs ett;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to increase knowledge about how teachers view the importance of reading lessons in year one. The study also examined how teachers practically work with reading homework and how these teachers felt that it benefited the students' reading development. LÄS MER

  5. 5. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Leppäniemi; [2022]
    Nyckelord :1–3; fenomenografi; lågstadiet; läsinlärning; läsläxa; läxa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER