Sökning: "redovisning skola"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden redovisning skola.
1. Metoder för undervisning i dubbel bokföring samt lärares och elevers åsikter om dessa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen om vilka didaktiska val som lärarna gör när de undervisar i redovisning/dubbel bokföring vid gymnasieskolans Ekonomiprogram vid olika gymnasieskolor i Skåne, samt hur eleverna upplever de använda metoderna. Undersökningen av lärarnas metodval har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med tre lärare från två olika skolor. LÄS MER
2. Högpresterande elever i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie med semistrukturerade frågor belyses högpresterande elevers situation i dagens skola i Sverige och vad som påverkar dessa elever till att prestera på en hög nivå. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida högpresterande elever i matematik blir utmanade och stimulerade i skolan, samt vilka faktorer som kan påverkar deras lärande så att de når sin fulla potential. LÄS MER
3. Skolverkets diskurs kring lärare som mobbar elever
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Skolverkets diskurs kring lärare som mobbar elever. Detta görs genom en textanalys av myndighetens publikationer där utsagor om mobbande lärare jämförs med utsagor om mobbande elever. LÄS MER
4. ”Jag gillar inte att använda pärlor […] hjärnan e de bästa” : En kvalitativ studie om elevers och lärares uppfattningar av matematiken i en Montessoriklass.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka och belysa elevers och lärares uppfattningar om matematik i användningen av guldmaterialet kopplat till matematikböckerna i en Västsvensk Montessoriklass. Bakgrund: De teoretiska utgångspunkterna innehåller en redovisning av Lpo 94 samt kursplaner i matematik men även utvalda delar kring Maria Montessori och hennes pedagogik. LÄS MER
5. ”Vilka teorier och metoder använder sig lärare av när de undervisar elever i läsinlärning?” En kvalitativ studie om pedagogers varierade sätt att arbeta med olika teorier och metoder i läsinlärning och läsning.
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien är att se vilka teorier och metoder som pedagoger arbetar med i dagensläsinlärning. I lärarutbildningen har jag av lärare, föreläsare och litteratur förstått att det är viktigt att knyta ihoplästeori med metod och att läraren bör variera sin undervisning med olika metoder i läsinlärningen. LÄS MER