Sökning: "reflection and education"

Visar resultat 1 - 5 av 422 uppsatser innehållade orden reflection and education.

  1. 1. Från formulering till realisering : - Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbetes väg från dokument till konkret arbete

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Anna Brannius; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate the transition of the document “Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete” from theoretical guidelines to practical implementation. Another aspect of the essay involved an examination of how the concepts of knowledge, experience and religious experience were utilized within these guidelines and in the written plans of confirmation work across three parishes. LÄS MER

  2. 2. Eurocentrism i svensk historieundervisning? : En kunskapsöversikt kring eurocentrismens konsekvenser för historieundervisningen samt vilka alternativa arbetssätt lärare kan använda sig av i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Edvardsson; Jihan Radjab Adel; [2024]
    Nyckelord :Eurocentrism; Historical consciousness; History teaching; Intercultural competence; Multiculture; Narrative;

    Sammanfattning : The increased multiculturalism and globalization in both Sweden and Swedish classrooms poses new demands on history education. This knowledge overview aims to answer questions regarding Eurocentrism, one in which we dive into the consequences of the eurocentric history view and the other where we look into alternative methods to work with or against Eurocentrism in history education. LÄS MER

  3. 3. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter som genomgår perinatal förlust : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Emeline Antonson; Matilda Söderberg; [2024]
    Nyckelord :Perinatal loss; Nurses experiences; Crisis; Grief; Literature review; Perinatal förlust; Sjuksköterskors upplevelser; Kris; Sorg; Litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Bakgrund Perinatal förlust har en stor emotionell påverkan på föräldrar och familjer. Sjuksköterskan är utbildad i omvårdnad och ska ha ett etiskt förhållningssätt, kunna ge stöd, visa medkänsla och främja hälsa samt mänskliga rättigheter. LÄS MER

  5. 5. Nature Experiences and Education for Sustainability in Physical Education and Teacher Education : Environmental Identities of PE Teachers in Sweden and Switzerland

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Valerie Jacot; [2023]
    Nyckelord :Environmental Identity; Environmental Sustainability; Physical Education; Physical Education Teacher Education; Physical Education Teachers; Education for Sustainability; Transformative Learning Theory;

    Sammanfattning : Sport, as a human activity, contributes to the changes happening in the natural environment, making the sport sector a responsible actor for sustainable development. Experiences in nature can raise awareness about our natural environment and possibly influence pro-environmental behaviour and our identities. LÄS MER