Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 258 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ATT SJUNGA : En kvalitativ studie av högstadieelevers upplevelse av sång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Maja Öberg; [2024]
    Nyckelord :Sång; musik; motivation; musikdidaktik; upplevelse; genus; identitet.;

    Sammanfattning : Att sjunga anser många elever vara något roligt man gör på fritiden, men när det kommer till att sjunga i klassrummet så upplever många elever en stor prestationsångest vilket leder till att många elever inte sjunger på musiklektionerna eller åtminstone inte på ett seriöst sätt. Det finns flera orsaker som har lett till att eleverna upplever dessa känslor i sångsammanhang. LÄS MER

  2. 2. "Det var roligare förr" : En kvalitativ studie om undersköterskors upplevelse av arbetsmotivation

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Mirjam Linkas; [2024]
    Nyckelord :Nursing Assistants; Work Motivation; Organizational Changes; Skills Shortage; Elderly Care in Norrbotten; Undersköterskor; Arbetsmotivation; Organisatoriska förändringar; Kompetensbrist; Äldreomsorg i Norrbotten;

    Sammanfattning : Undersköterskors arbetsliv inom äldrevården har genomgått omvälvande förändringar övertid. Efter den omfattande reformen under 90-talet har undersköterskornas arbetsliv genomgått betydande förändringar. LÄS MER

  3. 3. Täflan är lifvet : en studie om tävlan i skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Simon Björk; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur universitetsstudenter uppfattade tävlingsmoment i skolämnet idrott och hälsa samt hur de anser att tävling kan anpassas för att motivera elever att röra på sig. Studien består av en kvalitativ intervjudesign och det är tio studenter vid ett lärosäte i Sverige som medverkat. LÄS MER

  4. 4. Gamification - Den roliga inlärningsvägen till digitala internutbildningar : Är digitala internutbildningar med gamification roligare?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Oscar Ahlgren; Björn Skogby Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :gamification; digital training education; companies; fun; comparison; gamification; digitala utbildningar; företag; rolighet; jämförelse;

    Sammanfattning : Digitala utbildningar finns för att hjälpa verksamheter med att utbilda sina anställda för att förbättra deras prestationer, samt skydda verksamheterna från att bli utnyttjade. Gamification eller spelifiering är tillämpningen av spelmekanismer i ett icke-spelsammanhang och används inom företag då dess upplevda potential gör att lärande blir mer engagerande och roligt. LÄS MER

  5. 5. Förkroppsligad undervisning i det periodiska systemet : En undersökning av hur gymnasieelever upplever att ta till sig kunskap med rörelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Truedsson; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; kemi; periodiska systemet; rörelseintegrerade arbetssätt; rollspel; drama.;

    Sammanfattning : Skolan ska trakta efter att alla elever får uppleva fysisk aktivitet under skoldagen, detta är en utmaning som alla lärare inom skolan måste förhålla sig till.  Denna studie är tänkt att bidra med kunskap om ett alternativt arbetssätt i kemi genom att undersöka hur eleverna upplever att arbeta förkroppsligat och hur de gestaltar sina kunskaper. LÄS MER