Förkroppsligad undervisning i det periodiska systemet : En undersökning av hur gymnasieelever upplever att ta till sig kunskap med rörelser.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Skolan ska trakta efter att alla elever får uppleva fysisk aktivitet under skoldagen, detta är en utmaning som alla lärare inom skolan måste förhålla sig till.  Denna studie är tänkt att bidra med kunskap om ett alternativt arbetssätt i kemi genom att undersöka hur eleverna upplever att arbeta förkroppsligat och hur de gestaltar sina kunskaper. Teorin som används kommer från konventionella kognitiva psykologin och förkroppsligat lärande som tar utgångsläge i kognitivismen. Metoden som valdes för att uppfylla syftet med studien var att genom två utformade lektionspass samt enkäter och semistrukturerade intervjuer få en uppfattning om elevernas upplevelser av förkroppsligas kemiundervisning.  Resultatet visar att hälften av eleverna uppfattningar att det var enklare att lära med rörelser. Samtliga upplevde förkroppsligad kemi som roligare än traditionell undervisning och önskar att metoden skulle användas i fler ämnen än kemi.  De beskriver kemi som ett svårt ämne och att de lätt blir trötta i skolan generellt. Möjligheten som jag ser är att förkroppsligad kemiundervisning skapar variation och gör det lättare för eleverna att minnas vad de lärt sig. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)