Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. Studiens empiri har samlats in genom en enkätundersökning med ostrukturerade frågor kopplade till studiens frågeställningar. Materialet bearbetades därefter i en kvalitativ innehållsanalys. Urvalet utgjordes av utbildade förskollärare med mellan noll och mer än trettio års erfarenhet inom yrket. Resultatet synliggör att en majoritet av förskollärarna tolkar undervisning som ”något” som förekommer under hela dagen i förskolan, medan några uttrycker att undervisning är kopplat till läroplansmålen och syftande till lärande. I resultatet framträder också en verksamhet där undervisning framför allt sker i omsorgssituationer och planerade aktiviteter. Förskollärarna beskriver att de skapar förutsättningar för lärande genom att planera och introducera aktiviteter, material och miljöer. Även kommunikation lyfts som en central del i undervisningen. Slutsatsen visar att de intervjuade förskollärarna uttrycker att undervisning har en naturlig plats i förskolans utbildning. Dock är kopplingen till läroplanens mål svag, och endast ett fåtal av respondenterna uttrycker att undervisning syftar till lärande kopplat till läroplanens mål. För att förskolans undervisning i större utsträckning ska kunna främja utbildningens likvärdighet kan således undervisningsbegreppet behöva förtydligas ytterligare.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)