Sökning: "sagor och berättelser förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sagor och berättelser förskolan.

  1. 1. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. Sagoberättandets betydelse : En kvalitativ studie om några förskollärares uppfattningar om sagoberättandet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Oikarinen; Anna Enström; [2013]
    Nyckelord :Förskola; sagoberättande; sagor; berättelser; berättande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare uttrycker att de arbetar med sagoberättande samt vilken betydelse för barns utveckling förskollärare tillskriver sagoberättande. Vi använde oss av en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Matematik - med hjälp av sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Chung; Linda Svensson; [2011]
    Nyckelord :Berättelser; Förskola; Matematik; Sagor; Utveckling;

    Sammanfattning : Barn har oftast under sin uppväxt kommit i kontakt med sagor och berättelser då det oftast finns böcker i hemmen och på förskolan. Under våra vft perioder (verksamhetsförlagd tid) i olika förskolor har vi fått uppleva att barnlitteratur inte används i så stor utsträckning som vi hade förväntat oss. LÄS MER

  4. 4. Att rimma och ramsa i förskolan : Förskollärares erfarenheter kring arbete med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Kristina Persson; [2010]
    Nyckelord :Language development; learning; pedagocial tools; preschool-teacher; Språkutveckling; lärande; pedagogiska verktyg; förskollärare;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to contribute to knowledge about how preschool-teachers work with the development of children’s spoken language in preschool.The study was conducted through interviews with four preschool-teachers working at the same preschool with one to five year old children. LÄS MER

  5. 5. Sagor och berättelser i den mångkulturella förskolan - en undersökning om hur pedagoger i förskolan använder sagor och berättelser för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Susanna Kjellqvist; Sandra Nilsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle möter vi ständigt människor från olika länder och kulturer. Det är därför viktigt att pedagoger i förskolan är medvetna om hur de kan bemöta dessa föräldrar och barn. LÄS MER