Sökning: "sex stereotypes"
Visar resultat 1 - 5 av 178 uppsatser innehållade orden sex stereotypes.
1. ÄR KÖNSSTEREOTYPISK KOMMUNIKATION I DEN SVENSKA RIKSDAGEN EN GREJ? En kvalitativ analys av svenska utrikesdebatter utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary A big part of political communication is strategically planned to influence our knowledge, opinions, and assumptions about reality. Political communication is by science often proven to be built on gender stereotypical expectations, which means that male and female politicians largely use different ways to communicate. LÄS MER
2. Mediernas dopningsdrama: en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om sex kända svenska dopninsfall
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Nyhetsmedia har en stor roll i att forma samhällets uppfattningar om händelser. Genom att studera skandalrapportering kring dopning utifrån ett genusperspektiv belyses mediernas roll i skapandet och upprätthållandet av könsstereotyper och könsnormer inom såväl skandalrapportering som nyhetsjournalistik. LÄS MER
3. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER
4. Möten, beteenden och strategier : En kvalitativ studie om kvinnligt ledarskap på mansdominerade industriföretag
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : On the Swedish labor market, there is gender segregation within various professions and a dominance of men in leadership positions. Female leadership in male-dominated industries has increased recently, which has brought challenges as these industries and work roles are traditionally associated with male norms. LÄS MER
5. Exposing stereotypes: A content analysis of Swedish television advertisements
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Stereotypes in television advertising have long been a topic of interest to researchers. Existing studies have shown that both gender stereotypes and age stereotypes are still present in advertising despite changing gender and age roles in society. LÄS MER