Sökning: "skolår tre"

Visar resultat 16 - 20 av 164 uppsatser innehållade orden skolår tre.

  1. 16. Att förstå ett ord : En studie om ett ordförståelsetest i årskurs 9 - uppnår eleverna förväntade resultat?

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Edin; [2016]
    Nyckelord :ordförståelse; svenska som modersmål; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Genom att undersöka DLS-ordförståelsetest i skolår 9 är syftet med denna uppsats att se om elevernas resultat uppnår det förväntade staninevärdet för årskursen. DLS-ordförståelsetest används för att screena elever och se hur klassen/gruppen ligger till. LÄS MER

  2. 17. Så gick det till när brödet uppfanns! : En studie av innehåll i faktatexter skrivna inom svenskämnet av elever i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amelie Berndes; [2015]
    Nyckelord :Innehållsförmedling; nationella prov; sakprosatext; sammanbindnigsmarkörer; lägre skolår;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Nationella proven i matematik i årskurs 3. Ett verktyg eller en hyllvärmare? En kvalitativ och kvantitativ studie av på vilket sätt lärarna i åk 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i åk 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Hedén; [2014-03-27]
    Nyckelord :nationella prov; elever i behov av särskilt stöd; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka om och på vilket sätt lä-rare/speciallärare/specialpedagoger i skolår 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs tre i sin undervisning. Studiens syfte var också att ta reda på hur stödet är organiserat för de elever som inte uppnådde godkänt resultat på proven samt hur pedagogerna önskar att stödet ska se ut. LÄS MER

  4. 19. Datorn som stöd i den tidiga läs- och skrivinlärningen : En fallstudie av fem elever under deras första skolår

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Fallberg; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; motivation; alternativa lärverktyg; Skriva sig till läsning; dator;

    Sammanfattning : Jag har i min magisteruppsats följt fem elever under deras första år i skolan. Eleverna visade vid slutet av förskoleklass samt vid skolstarten på mycket låga resultat på de tester som mätte fonologisk medvetenhet och bokstavskännedom, områden som många av dagens läs- och skrivforskare hävdar har stor betydelse för den tidiga läs- och skrivprocessen. LÄS MER

  5. 20. Nationella prov i NO -ett sätt att bidra till en mer likvärdig bedömning?

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Rossbäck Holst; [2013]
    Nyckelord :Likvärdig och rättvis bedömning; nationella prov i NO; bedömningspraktik; fokusintervju;

    Sammanfattning : Sammanfattning I föreliggande studie undersöks hur lärare arbetar med bedömning av de nationella proven i NO i skolår 9. Eftersom ett huvudsyfte med de nationella proven i NO är att stödja en rättvis- och likvärdig bedömning och betygsättning (Skolverket 2013) är det av intresse att klargöra om, och på vilket sätt, proven kan fungera som ett redskap för likvärdig bedömning. LÄS MER