Sökning: "skolår tre"

Visar resultat 6 - 10 av 164 uppsatser innehållade orden skolår tre.

  1. 6. Matematikångest

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Läckström; Maya Molin; [2021-08-19]
    Nyckelord :matematikångest; matematikängslan; känslosamma svårigheter med matematik; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några lärares erfarenheter kring elevers matematikångest, hur och i vilka situationer detta yttrar sig och hur några lärare arbetar för att hantera och förebygga elevernas matematikångest. Detta för att skapa en större förståelse kring hur lärare kan förebygga så att eleverna inte behöver känna matematikångest. LÄS MER

  2. 7. "Jag benämner det helst inte som läsförståelse för eleverna" : En intervjustudie om lärares syn på undervisning i läsförståelse i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alexandra Elofsson; Martin Wandér; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelsebegrepp; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur ett antal svensklärare i årskurs 4–6 ser på sin undervisning i läsförståelse och läsförståelsestrategier. Vi undersöker hur de planerar och genomför denna undervisning, om undervisningen i läsförståelse med läsförståelsestrategier som metod upplevs bidra till att öka elevernas läsförståelse och om eleverna ges möjligheten till att fördjupa sin läsförståelseförmåga i förhållande till tidigare skolår. LÄS MER

  3. 8. ”Svenska den är jättesvår, men jag gillar, jag försöker” : Hur elever på Språkintroduktionsprogrammet upplever sin språkliga repertoar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Susanne Bragard; [2021]
    Nyckelord :Språkintroduktion; språklig repertoar; språkporträtt;

    Sammanfattning : Ungdomar som kommit till Sverige i senare skolår och inte är behöriga för nationellaprogram på gymnasiet kan gå på Språkintroduktion för att lära sig svenska och att tasig vidare i det svenska skolsystemet. För att undersöka hur elever på Språkintroduktionser på språk och för att försöka förstå världen utifrån deras perspektiv anläggs enfenomenologisk ansats med biografisk metod. LÄS MER

  4. 9. Dividera och variera : En innehållsanalys av tankestrategier och variationsteoretiska mönster i divisionsuppgifter för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ebba Jeppsson; Sofia Edman; [2020]
    Nyckelord :Delningsdivision; digitala verktyg; division; innehållsdivision; kritiska aspekter; lärandeobjekt; lärobok; variationsteoretiska mönster.;

    Sammanfattning : Studien grundar sig på en tidigare litteraturstudie som gjorts om användandet av digitala verktyg i problemlösningsprocessen. Studien syftar till att undersöka förekomsten av innehålls- och delningsdivision i några utvalda läromedel för tidigare skolår, samt vilka variationsteoretiska mönster som går att finna i divisionsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  5. 10. Inkludering av nyanlända elever i ordinarie engelskundervisning: svårigheter och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olga Al-Ama; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet nyanlända inkludering;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med min kvalitativa studie var att undersöka svårigheter och möjligheter som en engelsklärare kan möta vid inkludering av nyanlända elever i ordinarie engelskundervisning inom grundskolan senare år. Två engelsklärare och en specialpedagog som ofta besöker engelska lektioner har deltagit och svarat på intervjufrågorna. LÄS MER