Sökning: "flerspråkighet nyanlända inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden flerspråkighet nyanlända inkludering.

  1. 1. "Allt var så mycket lättare när tolken var här." : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyanlända barn med svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Söderström; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; second language; multilingualism; inclusion; diversity; förskollärare; andraspråk; flerspråkighet; inkludering; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares erfarenheter av hur de organiserar sin verksamhet för att bemöta barn och vårdnadshavare som är nya i det svenska språket och förskolan som verksamhet. Samt att synliggöra vilka utmaningar förskollärare ser i arbetet med att hjälpa barn att utveckla det svenska språket som sitt andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Inkludering och förekomsten avtransspråkande i två läromedel förflerspråkiga elever : – En kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hammar; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; mångkulturalitet; läromedel; inklusion; inkludering;

    Sammanfattning : I dagens skola är mångkulturalitet och flerspråkighet ett faktum, vilket ställer höga krav på undervisningen, lärare och läromedel. Syftet med denna studie är att undersöka hur läromedel kan främja och möjliggöra för kulturell mångfald och transspråkande. LÄS MER

  3. 3. Inkludering och anpassningar i svensk skola : en kunskapsöversikt med fokus på nyanlända elever.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Zinajic; Sali Saouli; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; newly arrived students; inkludering; inclusion; anpassningar; svenskämnet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige har sedan 2015 tagit emot en större mängd nyanlända ensamkommande barn. Då dessa barn har rätt enligt svensk lag att gå i svensk skola, har skolorna fått utvecklas och anpassas för att de nyanlända barnen ska få en så bra skolgång som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elever i mötet medsvenskämnet : en intervjustudie ur åtta lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sali Saouli; Sandra Zinajic; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; inkludering; anpassningar; svenskämnet; svenska som andraspråk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Inledning Asylsökande barn har inte skolplikt som alla andra barn i Sverige, men de har rätt att få skolundervisning om så önskas. Asylsökande barn ska i och med detta få möjlighet att få delta i undervisning senast en månad efter ankomsten till Sverige. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande? ja, tack! : En kvalitativ studie om hur transspråkande tillämpas i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Muska Aurfan; Jessica Åkerblom; [2021]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; andraspråk; förstaspråk; translanguaging; transspråkand; nyanlända elever; inkludering e;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare verksamma i F-3. Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar med transspråkande. Till hjälp att tolka resultaten har studien ett socio-kulturellt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER