Sökning: "skolår tre"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade orden skolår tre.

  1. 21. Ordförrådet och textboken : En analys av läromedlet Good Stuff för skolår 4-6

    Magister-uppsats, Institutionen för språkstudier

    Författare :Marie Nordlund; [2013]
    Nyckelord :English; word frequencies; vocabulary learning; young learners; recycling; engelska; ordfrekvenser; ordinlärning; unga inlärare; återanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att åskådliggöra variationen i det ordförråd som presenteras i läromedelsserien Good Stuff för skolår 4–6. Mer precist har följande forskningsfrågor behandlats: (i) Vilka ord är mest frekventa i böckernas texter? (ii) I vilken utsträckning förekommer och på vilket sätter sker återanvändning av orden? (iii) Vilka seman­tiska domäner finns representerade i det ordförråd som presenteras i de tre böckerna? För att besvara dessa frågor har en korpus av alla texterna i de tre böckerna skapats. LÄS MER

  2. 22. Särbegåvade elever? : En studie om lärares uppfattningar kring särbegåvade elever i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Anna Tengroth; [2013]
    Nyckelord :Särbegåvade elever; måluppfyllelse; skolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolan fokuseras det mycket på måluppfyllelse och det läggs resurser på de elever som riskerar att inte nå målen. Men de elever som istället har en särbegåvning, vilken stöttning får de i sitt lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 23. Metoder för addition och subtraktion : En litteraturstudie av matematikböcker för tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Andersson; Jenny Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :Matematikläromedel; Idéanalys; Läroböcker; Addition; Subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och jämföra vilka metoder inom addition och subtraktion som förekommer i två matematiklärobokserier. Vi har sökt svar på frågorna: vilka metoder för addition och subtraktion som läroböckerna ger, hur dessa behandlas och bygger vidare på varandra samt hur böckerna förhåller sig till gällande läro- och kursplaner. LÄS MER

  4. 24. Den laborativa matematiken i läroboken : En kvantitativ innehållsanalys av tre grundläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Morléh; Åsa Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Kvantitativ innehållsanalys; lärobok; laborativ matematik; tidigare skolår;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Bollen är rund, men vem äger den? : En studie om föreningsinaktivas elevers villkor inom bollaktiviteter i skolidrotten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lam Mai; [2013]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Bollaktiviteter; Föreningsinaktiv; Flickors och pojkars villkor.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur villkoren ser ut för föreningsinaktiva elever, dvs. elever som saknar erfarenheter inom bollsporter på fritiden (motsatta är föreningsaktiva som har erfarenheter från bollsporter på fritiden), inom bollaktiviteter i idrott och hälsa. LÄS MER