Sökning: "skrivtavlor"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet skrivtavlor.

  1. 1. Den digitala skolan - Digitalisering, digital transformation och digital mognad utifrån den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Endrit Fejza; Christopher Nyman; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital transformation; Digital mognad; skolan; Organisationsförändring; svenska skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka digitalisering och digital transformation i den svenska skolan. För att besvara detta har syftet delats upp i tre forskningsfrågor: ​Hur arbetar svenska skolan med digitalisering och digital transformation utifrån ett förändringsperspektiv? Hur kan digitalisering och digital transformation av den svenska skolan förstås utifrån begreppet digital mognad? Vilka faktorer är viktiga för digital mognad inom svenska skolan? ​Denna studies design är utformad utifrån en fallstudie. LÄS MER

  2. 2. Interaktiva skrivtavlor i matematikundervisning : Lärares reflektioner kring den pedagogiska, didaktiska samt varierade användningen av interaktiva skrivtavlor i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Kusserow; Frida Enehöjd; [2020]
    Nyckelord :IST; interaktiv skrivtavla; matematik; variation;

    Sammanfattning : Detta är en studie där lärares beskrivningar kring användandet av den interaktiva skrivtavlan (IST) i matematikundervisningen lyfts fram genom semistrukturerade intervjuer. Utifrån tidigare forskning skapades tre kategorier som representerar de användningsområden som hittades för den interaktiva skrivtavlan. LÄS MER

  3. 3. Användningen av didaktiska verktyg i matematikundervisningen : Utifrån lågstadielärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Jonsson; Lina Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; didaktiska verktyg; lågstadielärares tankar; digitala hjälpmedel; matematikundervisning; laborativt material;

    Sammanfattning : Med denna uppsats var vi intresserade av att ta reda på hur lärare ser på användningen av iPads, datorer, interaktiva skrivtavlor och laborativt material i matematikundervisningen. Vi ville även veta hur ofta och på vilket sätt dessa används samt om det fanns en skillnad i användningen mellan de olika matematiska områdena. LÄS MER

  4. 4. IST (Interaktiv skrivtavla) i matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur IST kan integreras i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Pernilla Hansson; [2017]
    Nyckelord :Interaktiv skrivtavla; matematik; digitala verktyg; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Interaktiva skrivtavlor (IST) finns i många svenska skolor och används som ett lektionsverktyg inom olika ämnen. Syftet med denna studie har varit att undersöka på vilket sätt IST används i matematikundervisningen för elever i F-3, samt vilken klassrumsaktivitet användningssättet leder till. LÄS MER

  5. 5. Interaktiva skrivtavlor, kreativitet och kommunikation i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Ehlorsson; Anette Nilsson; [2016]
    Nyckelord :IST; Interaktiva skrivtavlor; Kommunikation; Kreativitet; No; Undervisning; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utreda hur lärare i årskurs 4-6 använde sig av IST (förkortat från interaktiva skrivtavlor) på sina No-lektioner, samtidigt syftar studien till att besvara vad lärare menar kännetecknar en kreativ och kommunikativ lärandemiljö samt om IST kan påverka kommunikationen. Vi har använt oss av läroplanen och relevant forskning samt det sociokulturella perspektivet på lärande för att kunna problematisera vårt resultat. LÄS MER