Sökning: "sloyd education"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden sloyd education.

  1. 1. Laserskärarens möjligheter i slöjdundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hägg; [2023]
    Nyckelord :Laserskärare; Illustrator; slöjd; hantverkstekniker; trä;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka möjligheter vid arbete med laserskärare i trä i slöjdämnet och vilka kunskaper som kan utvecklas med en laserskärare. Undersökningen görs med utgångspunkt i frågeställningarna: Hur kan en laserskärare användas i slöjdämnet? och Vilka kunskaper utvecklas vid användning av laserskärare jämfört med hantverkstekniker i trä i grundskolans slöjdämne? Studien är en materialnära undersökning som jämför arbetet vid tillverkning av några träföremål som görs med laserskärare och illustrationsprogrammet Illustrator och med hantverkstekniker. LÄS MER

  2. 2. Sten som material i skolslöjden : - utforskande av lämpliga hantverkstekniker i sten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jann-Sebastian Lorca Macchiavelli; [2023]
    Nyckelord :Sten som material; aktionsforskning; materialnära undersökning; hantverkstekniker; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Slöjdens kursplaner i grundskolan fastställer att det ska användas andra material förutom textil, trä- och metall, men förhållandevis få lärare väljer sten som ett alternativt material. Därför är studiens frågeställning: Vilka stenarter, verktyg och hantverkstekniker är lämpliga att arbeta med i relation till skolslöjden? Vilka uppfattningar finns det om sten som slöjdmaterial i skolslöjden? Denna empiriska studie består av två delar: intervjuer och undersökning av olika stenarter, lämpliga verktyg och hantverkstekniker att använda med respektive sten. LÄS MER

  3. 3. Med kulturarvet i egna händer : Hur kulturarvet har blivit en förmåga som ger elever bättre förutsättningar att lyckas i slöjden och i framtiden

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elin Carlstein; Clara Hall; [2023]
    Nyckelord :cultural heritage; intangible heritage; tradition; sloyd; craft; sloyd education; kulturarv; immateriellt kulturarv; tradition; slöjd; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Grundat i att det i kommentarmaterialet till kursplanen i slöjd står att slöjdundervisningen ska bidra till att medvetandegöra elever om kulturarvet, vill vi med denna uppsats undersöka hur slöjdlärare uppfattar begreppet kulturarv i relation till skolslöjden samt om och i så fall hur deras uppfattningar gör att undervisningen skiljer sig åt i praktiken. Det empiriska underlaget för den kvalitativa studien är intervjuer med sex verksamma slöjdlärare i grundskolan, vilket analyserats utifrån fenomenologisk teori. LÄS MER

  4. 4. Teori i praktiken : Lärare, deras elever och de teoretiska aspekterna i textilslöjden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Textilvetenskap

    Författare :Linn Otterclou; [2023]
    Nyckelord :Textile sloyd; theory in a practical field; passing of knowledge; socioculturaltheory; Lgr22;

    Sammanfattning : This study investigates how teachers in the Swedish school subject textile sloyd uses andpasses theoretical knowledge in a subject where the practical aspects usually have the upperhand. In addition, the study also investigates how teachers interpret how their studentsexperiences the theoretical parts of the subject. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsstrategier i slöjd : - om slöjdlärares ämnesuppfattningar och ämnesdidaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jessica Helberg; [2022]
    Nyckelord :Appropriering; ämneskonception; slöjd; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka didaktiska resurser och redskap slöjdlärarna använder och vilka ämneskonceptioner som finns i slöjdämnet. Detta kopplades samman med hur slöjdlärarna approprierar nya metoder och redskap i undervisningen. LÄS MER