Sökning: "språk kön skola"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden språk kön skola.

  1. 6. Könsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pavel Danilov; [2015]
    Nyckelord :matematik; kön; genus; prestation; prestation på p;

    Sammanfattning : Problemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer kravbåde på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka eneventuell förekomst av skillnader mellan tjejer och killar i deras prestationer under ett provtillfälle med avseendepå läsförståelse. LÄS MER

  2. 7. Förskolans jämställdhetsarbete : en kvalitativ undersökning utifrån pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Lundin; Frida Forsberg; [2015]
    Nyckelord :Förskolan; Sverige;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studier visar att 84 % av Sveriges barn idag är inskrivna i förskolan. Förskolansverksamhet kan då tolkas som relevant för flertalet barn i Sverige. Det finns riktlinjer i förskola och skola i form av skolplan, läroplan, nationella lagar och förordningar som alla pekar på att Sverige ska arbeta för ett jämställt samhälle. LÄS MER

  3. 8. ”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ulrika Hammar; Doris Tamm; [2012]
    Nyckelord :Identitet; språk; fantasi; kreativitet;

    Sammanfattning : Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som det är att höja elevers färdighets- och kunskapsnivåer. LÄS MER

  4. 9. Sambandet mellan språk, kön och skola : En litteraturstudie av forskning från 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Medie-, litteratur- och språkdidaktik

    Författare :Emelie Carlberg; Camilla Eriksson; [2012]
    Nyckelord :school; language; gender; spoken language; skola; språk; kön; talspråk;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur synen på det manliga och kvinnliga talspråket utvecklats från 1900-talet fram till början av 2000-talet och om denna utveckling även syns i elevers ageranden i skolan. De frågeställningar uppsatsen bygger på är: Hur beskriver och förklarar forskare från 2000-talet mäns och kvinnors muntliga språkbruk? Hur beskriver och förklarar forskare från 2000-talet pojkars och flickors muntliga ageranden i skolan? Kan de allmänna teorierna kring mäns och kvinnors muntliga språkbruk relateras till de muntliga ageranden som pojkar och flickor uppvisar i skolan? För att besvara frågeställningarna och leva upp till syftet har en litteraturundersökning genomförts. LÄS MER

  5. 10. Föräldrars uppfattning av vägledning på en mångkulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vesna Fransson; [2011]
    Nyckelord :Mångkulturella föräldrar; Vägledare; Karriärvägledning; KASAM; Kommunikation;

    Sammanfattning : Den undersökning jag har gjort handlar om sex olika föräldrars erfarenheter och förväntningar på vägledare och vägledning som en process i skolan. Föräldrarna har olika etniskt ursprung, kön, ålder och vistelsetid i Sverige, men det som binder samman dem är att de hyser ett stort engagemang i sina barns karriärplanering, vilket framkom i undersökningen. LÄS MER