Sökning: "språkets betydelse i matematikundervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden språkets betydelse i matematikundervisningen.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Språkets roll för elevers lärande av matematik : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Saglamoglu; Gabriella Jansson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; språk; flerspråkighet; modersmål; matematikinlärning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie behandlar språkets betydelse vid matematikinlärning. Studien inriktar sig på grundskolans förskoleklass samt årskurserna 1-3. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med undervisning i problemlösning : En studie om svårigheter som lärare i åk 1-3 upplever i problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Touma; Sara Brimo Katto; [2021]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; svårigheter; strategier verktyg; mediering;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att studera vilka svårigheter som lärare i årskurs 1–3 upplever att de har när de undervisar i problemlösning, detta för att kunna bidra med kunskap kring lärarens arbete i problemlösning. Studien omfattar svårigheter som lärarna upplever och vilka strategier/verktyg som de tillämpar för att överkomma eventuella svårigheter. LÄS MER

  4. 4. Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maryam Meho; [2020-02-26]
    Nyckelord :matematik; andraspråkselever; språk- och kunskapsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; problemlösning och klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andra kan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER

  5. 5. Är språket nyckeln till matematik? : En studie om språkets betydelse i matematikundervisningen i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Jonsson; Rebecka Mogård; [2019]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; informella begrepp; formella begrepp; matematikundervisning i lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER