Sökning: "språkutveckling och identitet"

Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden språkutveckling och identitet.

  1. 16. Flerspråkighet som kunskapskälla i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyttjande strategier för att stötta språkutveckling bland flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ajla Hafizovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; interkulturalitet; språkutveckling; strategier;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie av fyra förskollärares arbete med att synliggöra strategier i förskolan i ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare stöttar flerspråkiga barn i sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 17. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  3. 18. Att arbeta med skönlitteratur i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jervelycke; Jens Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; identitetsutveckling; språkutveckling; flerspråkighet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilken betydelse som läsning av skönlitteratur kan ha i ett mångkulturellt klassrum. Vi är särskilt intresserade av stödstrukturer för läsning såsom boksamtal. De tio redovisade källorna som ligger till grund för arbetet har valts genom en systematisk sökning. LÄS MER

  4. 19. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :Didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  5. 20. Högläsning som metod för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Hermansson Öhrn; Olivia Blomgren; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; språkutveckling; grundskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, framgår det att eleverna ska ges rika möjligheter att lyssna, samtala, läsa och skriva och därigenom stärka sin tilltro till sin egen språkliga förmåga (Skolverket 2019). En metod som läraren kan använda för att öppna upp för flertalet av de möjligheterna är högläsning. LÄS MER