Utomhuspedagogik i stadsmiljö respektive på landsbygd

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik på förskolor med tillgång till olika sorters närmiljöer. I studien fokuseras stadsmiljö respektive landsbygd för att undersöka om det finns några likheter och skillnader i hur förskollärare tar tillvara omgivande miljö i utomhuspedagogiskt syfte. Med hjälp av två forskningsfrågor: Vad innebär utomhuspedagogik för förskollärare? och Hur beskriver förskollärarna genomförandet av den utomhuspedagogiska undervisningen? har studiens syfte besvarats. Resultat grundar sig på intervjuer med fyra förskollärare och utgår ifrån en kvalitativ ansats som analyseras genom sociokulturell teori. Resultat visar att det finns både skillnader och likheter i vilken innebörd begreppet utomhuspedagogik har för förskollärarna. Samtliga förskolor tog tillvara på närmiljön. Det framkom ingen skillnad om förskolan var placerad på landsbygd eller i stadsmiljö, utan förskollärarnas intresse för utomhuspedagogiskt lärande visade sig snarare vara utgångspunkt för hur den utomhuspedagogiska undervisningen genomfördes. Det framkom att lärarna ansåg utomhuspedagogiken som en utomhusverksamhet, som främst tillämpas i naturmiljöer medan kultur- och samhällsliv inte förknippades med utomhuspedagogik i lika stor utsträckning. Studiens resultat visade även att förskolors olika omgivningar och förutsättningar inte behöver medföra begränsningar, utan pedagogiska ställningstaganden utifrån ett utomhuspedagogiskt förhållningssätt istället kan bidra till berikat lärande. Utifrån resultatet diskuteras även stimulerande lärmiljöers betydelse för barns lärande samt förskollärarnas behov av kunskap för att kunna utforma goda lärmiljöer på förskolans gård. Studien visar på vikten av att lärarna tillämpar utomhuspedagogik i undervisningen för att kunna främja barns lärande, samt lyfter behovet av ett införande av utomhuspedagogik i lärarutbildningarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)