Sökning: "tal och talförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tal och talförståelse.

  1. 1. Uppdelning av tal – vilken kunskap är det som mäts?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Mikael Ulveklint; [2022]
    Nyckelord :Automatiserad talfakta; konceptuell talförståelse; matematik; uppdelning av tal; triadmodellen;

    Sammanfattning : Ulveklint, Mikael (2022). Uppdelning av tal - vilken kunskap är det som mäts?Speciallärarexamen: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Taluppfattning : En studie om hur fyra lärare på en skola arbetar för att stödja varje elevs taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Josefine Ehn; [2021]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; räkneprinciper; taluppfattning; årskurs F-1;

    Sammanfattning : Taluppfattning är ett tänkande och en färdighet som utvecklas med hjälp av erfarenhet och kunskap. Taluppfattning är grunden till all matematik och nödvändigt kunnande för elevens fortsatta matematiska progression. LÄS MER

  3. 3. Elevers begreppsbilder av komplexa tal : En litteraturstudie av matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Simon Pettersson; [2017]
    Nyckelord :begreppsbild; kartläggning; komplexa tal; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie är en kartläggning av empiriskt visade begreppsbilder av komplexa tal, genom en systematisk litteraturstudie av matematikdidaktisk forskningslitteratur. Litteraturen togs fram genom både ett strategiskt urval och ett snöbollsurval. LÄS MER

  4. 4. Huvudräkning eller algoritmräkning : En litteraturstudie om vilken räknemetod som kan främja elevernas matematiklärande

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lucia Lomod Blaya; [2015]
    Nyckelord :Matematik; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; algoritmräkning; algoritmer; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Under mina verksamhetsförlagda utbildningar har jag lagt märke till att under matematiklektioner ägnar eleverna mycket av sin tid åt räkning i läroböcker. Jag har inte varit med om att läraren introducerar huvudräkningsstrategier till eleverna utan endast algoritmer, dvs. uppställningar. LÄS MER

  5. 5. Vilka fel kan man räkna med? : En kvalitativ innehållsanalys av nationella prov i matematik för år 5.

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Christina Svensson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; matematisk kompetens; matematikkunskap; matematiksvårigheter; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilka fel elever i år 5 gör i matematik och vilka matematiksvårigheter de befinner sig i när de kommer till vår skola i år 6. För att ta reda på det gjorde jag en kvalitativ innehållsanalys av 37 Nationella prov för år 5 som eleverna genomfört på vårterminen innan de slutar. LÄS MER