Sökning: "huvudräkningsstrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet huvudräkningsstrategier.

  1. 1. Huvudräkningsstrategier inom addition : En kvalitativ studie av elevers val av huvudräkningsstrategier i årskurs sex

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Linda Axelsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Elevers reflektioner om subtraktionsstrategier : En intervjustudie med elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellinore Mattsson; [2021]
    Nyckelord :huvudräkning; huvudräkningsstrategier; subtraktion; reflektion; six-lens framework;

    Sammanfattning : Under mina verksamhetsförlagda utbildningar har jag uppmärksammat att flera elever endast behärskar en huvudräkningsstrategi och att de därav inte anpassar strategin utefter uppgiftens utformning. Således är syftet med den här studien att bidra med insikt om elevers subtraktionsstrategier vid huvudräkning. LÄS MER

  3. 3. Huvudräkning och standardalgoritmer : En litteraturstudie om hur matematikdidaktisk forskning ser på huvudräkning jämfört med standardalgoritmer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Linda Axelsson; Ellinore Mattsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; standardalgoritmer; algoritmräkning;

    Sammanfattning : Inom matematikämnet är metoden standardalgoritmer en stor del av undervisningen, vilket ibland leder till att huvudräkning inte prioriteras. Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur matematikdidaktisk forskning beskriver huvudräkning respektive standardalgoritmer. LÄS MER

  4. 4. Finns det ett samband mellan huvudräkningsstrategier och taluppfattning? : En studie om lärares uppfattningar av sambandet mellan huvudräkningsstrategier och taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sofia Ullergård Pappas; [2020]
    Nyckelord :Taluppfattning; huvudräkningsstrategier; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en central del i matematikundervisningen. Utan en grundläggande taluppfattning blir det svårt att utföra olika räkneoperationer. Olika huvudräkningsstrategier har visat sig ha en positiv inverkan på taluppfattning och taluppfattningen utvecklas ju mer elever får möjlighet att använda huvudräkningsstrategier. LÄS MER

  5. 5. Att räkna i huvudet eller att räkna med huvudet : En undersökning av hur 11 elever i årskurs 8 gör när de räknar huvudräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anna Belec Lütz; [2020]
    Nyckelord :mental arithmetic; mathematical literacy; strategies for mental arithmetic; huvudräkning; matematisk litteracitet; högstadiet; huvudräkningsstrategier;

    Sammanfattning : Huvudräkning är den av de matematiska förmågorna vi lär oss i skolan som vi sedan oftast använder utanför och efter skolan. Därför är det ur ett samhällsperspektiv viktigt att alla skolelever får lära sig huvudräkning. LÄS MER