Sökning: "teorier om inlärningsstilar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden teorier om inlärningsstilar.

  1. 1. Grammatikundervisning i moderna språk på gymnasiet: varför och hur? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Virginie Hansson; [2016]
    Nyckelord :grammatikundervisning; grammatisk kompetens; kommunikativ kompetens; undervisning i moderna språk;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att reflektera över hur lärarna tänker kring grammatik i undervisningen i moderna språk på gymnasiet. Olika begrepp och teorier inom grammatikundervisning och språkinlärning utgör grunden för denna undersökning som utförs genom kvalitativa samtalsintervjuer av fyra lärare i moderna språk. LÄS MER

  2. 2. En studie av fyra gymnasieelevers lärstrategier i språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Semir Cehic; [2015]
    Nyckelord :input hypothesis; inlärningsstilar; intelligenstyper; sociokulturella perspektivet; teachability hypothesis; zonen om den närmaste utvecklingen;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka fyra gymnasieelevers erfarenheter av språkundervisning i moderna språk.Uppsatsens frågeställningar är:• Hur beskriver eleverna sin språkundervisning?• Vilka strategier använder sig eleverna av vid språkinlärningen?• Vilka teorier kring lärande går att observera i elevernas undervisning? Underlaget till uppsatsen har varit fyra gymnasieelevers utsagor om språkinlärning i form av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. V.A.K.T : om visuell, auditativ, kinestetisk och taktil inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karin Fransson; [2013]
    Nyckelord :Dunns inlärningsteori; minne; förståelse; individuella lärstilar;

    Sammanfattning : Uppsatsens främsta syfte är att undersöka vilka olika inlärningsstilar som finns i en klass, vilken kunskap läraren har om individuella lärstilar och vilka för- och nackdelar det finns med att arbeta med individuella lärstilar. Utifrån Dunns lärstilar kommer jag att undersöka en klass genom enkät, intervju och observation för att titta på hur eleverna agerar i klassrummet och försöka att förstå på vilket sätt de lär sig bäst. LÄS MER

  4. 4. Alla lär olika : En studie om elevers lärstilar i relation till undervisning och klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Emma Lindwall; [2010]
    Nyckelord :Learning styles; swedish; mathematics; art and education; lärstilar; svenska; matematik; bild och undervisning;

    Sammanfattning : Hur elever lär och vilka de bästa förutsättningarna för lärande skulle kunna vara är frågor som alltid funnits med i skolans värld. I denna uppsats är begreppet som "lärstilar" centralt, men det betyder inte att begreppet i sig skall uppfattas som helt nytt. Det har bedrivits forskning kring detta ämne i cirka 35 år. LÄS MER

  5. 5. Inlärningsstilar - fokus i lärares undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Liliana Lundgren; [2010]
    Nyckelord :inlärningsstilar; multipla intelligenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på lärarnas uppfattning om sin undervisning, samt om undervisningen bedrivs med hänsyn till elevers inlärningsstilar. I mitt arbete har jag använt kvalitativa intervjuer som ger djupa beskrivningar av den intervjuandes värld. LÄS MER