Sökning: "terror våld"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden terror våld.

  1. 11. Hur påverkas folkhälsan av Artificiell Intelligens? : En litteraturstudie av hur hälsans sociala bestämningsfaktorer påverkas av AI inom området avsiktliga skador

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Jennica Karlsson; Ann Charlotte Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; public health; social determinants of health; deliberate injury; violence; Artificiell Intelligens; folkhälsa; hälsans sociala bestämningsfaktorer; avsiktliga skador; våld;

    Sammanfattning : Introduktion: Befolkningens hälsa påverkas i hög grad av hur väl samhället vi lever i fungerar. Samhällen präglade av våld, krig och terror får negativa konsekvenser för människors hälsa. LÄS MER

  2. 12. Targeted Killings - En rättsutredning om förhållandet till den internationella humanitära rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Frida Danielsen; [2018]
    Nyckelord :targeted killings; folkrätt; internationell humanitär rätt; terrorism; drönare; international law; international humanitarian law; drones; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Targeted killing är en metod som används för att bekämpa internationell terrorism och metoden innebär avsiktligt dödande av en på förväg utvald individ. En del stater anser att metoden är rättfärdigad med hänvisning till olika internationella regelverk men metoden har ifrågasatts folkrättsligt. LÄS MER

  3. 13. Våldsbejakande islamistisk extremism – ett minfält inom skolans religionsundervisning? : En intervjustudie om lärares och elevers tankar i mötet med våldsbejakande islamistiskt våld på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Johan Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Skola; sociala medier; våld; religion; kultur; extremism; islamofobi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utifrån individuella intervjuer med fem elever vilka gick sitt tredje år på gymnasiet, och sex gymnasielärare vilka undervi-sade i ämnet religionskunskap undersökt fyra frågeställningar. Min första frågeställning rörde hur elever och lärare förhöll sig till, och reagerade på den våldsbejakande islamistiska propaganda terrorgrupper Daesh sprider på sociala medier. LÄS MER

  4. 14. Filmer och bilder som didaktiskt verktyg i religionsundervisningen : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Marie Jäderberg Vasdekis; [2017]
    Nyckelord :media; våld; hotfulla bilder; terrorbilder; schablonbilder; nidbilder; normer; samtid; främlingsfientlighet; intolerans;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka om hotfulla bilder om våld och terror kan användas som ett didaktiskt verktyg i religionsundervisningen i syfte om att initiera etiska diskussionen om schabloniserade nidbilder av terrorns ansikte och förebygga främlingsfientlighet. Studien bygger på intervjuer och avsikten har inte varit att upptäcka någon absolut sanning, resultatet visar dock  på att det passar samtidens unga människor att diskutera de samtida bilder om hot och våld  i klassrummet. LÄS MER

  5. 15. Marginalisering och ungas levnadsvillkor : – En studie om radikaliseringen och rekryteringen av unga män till terroristgrupper

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Zead Behnan al-Iskalachi; [2016]
    Nyckelord :Marginalisering; rasism; terror; anti-muslimism; symboliskt våld; unga män;

    Sammanfattning : Studien undersöker marginaliseringens socioekonomiska, politiska och kulturella konsekvenser för ökande radikalisering bland vissa ungdomar med invandrarbakgrund och hur socialt arbete kan motverka rekryteringen av dessa ungdomar till terroristgrupper. Uppsatsens vetenskapsteoretiska grund ligger i hermeneutiken och socialkonstruktivismen. LÄS MER