Sökning: "tillgänglighetsmodellen"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet tillgänglighetsmodellen.

  1. 16. “Jag känner ganska ofta att jag inte räcker till.” : En studie om lärares uppfattningar kring förmågan att ge stöd till elever med NPF

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Michaela Högblom Fuchs; [2021]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; Neuropsychiatric disability; NPF; School; Teachers; Needs; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; NPF; Skola; Lärare; Grundskollärare; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur grundskollärare uppfattar sin egen förmåga att ge stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det har genomförts sju stycken semistrukturerade intervjuer med sju stycken grundskollärare och materialet har haft en tematisk bearbetning. LÄS MER

  2. 17. Specialpedagogers uppfattningar kring NPF i gymnasiet. : Hur ett antal specialpedagoger upplever att lärmiljöer är anpassade för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elisabet Lycksell; Erika Holmkvist Hortlund; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; NPF; inkludering; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö; gymnasieelever.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning förklarar att elevers misslyckande handlar om bristande fysiska, sociala och pedagogiska skolmiljöer. Syftet med denna studie är att undersöka några specialpedagogers uppfattningar kring lärmiljön för elever i gymnasieskolan, med utgångspunkt i SPSM:s tillgänglighetsmodell. LÄS MER

  3. 18. Allt hänger ju ihop : Lärares förståelse om lärmiljöns betydelse för utveckling av elevers kommunikativa och sociala delaktighet i grundsärskolan, inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Nilsson Sandberg; [2019]
    Nyckelord :intellectual disability; Compulsory school for children with severe learning disabilities; accessible learning environment; participation; communicative relationship-oriented perspective; the model of accessibility; utvecklingsstörning; grundsärskolan; tillgänglig lärmiljö; delaktighet; kommunikativt relationsinriktat perspektiv; tillgänglighetsmodellen.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Extra anpassningar i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie med åtta lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mikael Sundin; Patrik Tellgren; [2019]
    Nyckelord :Inclusion in Physical Education; Adjustment; Special Needs; Physical Education; Special Educational Needs; Disabilities and Support.;

    Sammanfattning : Den här studien bygger på åtta intervjuer med lärare i ämnet idrott och hälsa från fem olika skolor i grundskolans senare år och gymnasiet. Vårt syfte är att bidra med större kunskap om hur lärare inom ämnet Idrott och hälsa talar om möjligheter och utmaningar för extra anpass-ningar samt deras erfarenheter om olika former av extra anpassningar utifrån ett specialpeda-gogiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers upplevelser och arbete kring tillgängliga lärmiljöer : Faktorer som bidrar, med tillgänglighetsmodellen som analysverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Andersson; Jessica Bodén; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; grundläggande faktorer; social-; pedagogiskt- och fysisk lärmiljö; inkludering; relationer; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Grundtanken till att vi valt detta specifika ämnesområde, tillgängliga lärmiljöer, är att vi i vår kommande yrkesroll som specialpedagoger kommer arbeta med att förebygga hinder och problem för att eleverna ska känna trygghet i skolan. Dessa två delar är av stor betydelse i vårt uppdrag som specialpedagoger. LÄS MER