Sökning: "translanguaging"

Visar resultat 36 - 40 av 237 uppsatser innehållade ordet translanguaging.

  1. 36. Translanguaging in Swedish ELT in upper-secondary school : A study of students' self-reported use and perceptions of translanguaging

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Salma Yousef; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; ELT classroom; background languages other than Swedish; upper- secondary school.;

    Sammanfattning : The use of translanguaging in ELT classrooms can have significant benefits for multilingual students. This study investigates how students with background languages other than Swedish perceive the use of translanguaging in ELT classes. LÄS MER

  2. 37. The Use of Translanguaging Strategies in Swedish Lower Primary Schools : How Students Use Translanguaging Strategies in the English Classroom and Teacher’s Perceptions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oliwia Gardocka; [2023]
    Nyckelord :multilingualism; translanguaging; lower primary school;

    Sammanfattning :   Multilingualism is becoming the new norm in Swedish schools due to the growth of the Swedish population and increased immigration. Students learning English often find themselves with more than one language in their repertoire and they need a way to use it. LÄS MER

  3. 38. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zinab Taki; Paola Whittle Rojas; [2023]
    Nyckelord :Digital assisterande teknik; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER

  4. 39. Svårigheter och stöttningar i matematikundervisning i flerspråkiga klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nasrin Qadan; Sameerah Mohammed; [2023]
    Nyckelord :multilingualism classrum; translanguaging; flerspråkiga elever; matematik; flerspråkiga klassrum;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och statistik visar att flerspråkiga elever upplever svårigheter i matematiken specifikt i textrika uppgifter. Forskningen visar även på olika möjliga strategier för att stötta flerspråkiga elever som bland annat studiehandledning på modersmålet, kommunikation och grupparbete, samt olika strategier för scaffolding. LÄS MER

  5. 40. Problem och möjligheter för flerspråkiga elever i NO - klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Senida Mehmeti; [2023]
    Nyckelord :Begrepp; flerspråkighet; minoritetsspråk; NO – undervisning; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen i årskurs F-3 och hur kan läraren kan utforma sin undervisning för att motverka dessa svårigheter. För att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer med lärare och elever i årskurs ett, två och tre genomförts som sedan analyserats genom en tematisk analys med innehållsanalys i olika steg. LÄS MER