Sökning: "vad är källsortering"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden vad är källsortering.

  1. 1. Motivation till bättre källsortering och avfallsminskning - En kvantitativ studie om hur man kan motivera villahushåll till bättre källsortering och minskade avfallsmängder via en mobilapp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Mariam B M Khrais; [2021]
    Nyckelord :Källsortering; Avfall; Styrmedel; Beteende; App.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Källsortering är en viktig process för att kunna spara på jordens resurser. Genom källsortering kan våra naturresurser komma in i ett kretslopp där de återvinns eller återanvänds. LÄS MER

  2. 2. Hur innevånare i Hässleholms kommun ser på den egna avfallssorteringen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Anna Andersson; [2021]
    Nyckelord :Recycling; waste sorting; household waste; factors; behavior; attitudes.; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : What do people residing in Hässleholm municipality really think about the sorting of their household waste? And do they understand why it`s important to sort their waste? By sorting and recycling our waste, we reduce our environmental impact. And when we do this, greenhouse gas emissions can reduce, which gives us a great environmental benefit. LÄS MER

  3. 3. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sundin; Fatima Sharif; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskola; hållbar utveckling; klimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar och didaktiska reflektioner av begreppet hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Berggren; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; planering; didaktik;

    Sammanfattning : Den här studien är gjord i syfte att skapa förståelse för de sätt som förskollärare tolkar och reflekterar didaktiskt kring begreppet hållbar utveckling i förskolans verksamhet. Det som har undersökts är vilka innebörder som förskollärare lägger i begreppet och hur förskollärare planerar aktiviteter som de anser relaterar till hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Vad krävs för motivering för att öka din källsortering?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Rebecka Lysholm; [2020]
    Nyckelord :municipal waste management; recycling; source separation; multi dwellings; behavior; habit; norms; convenience; storage space; case study.; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : This study expands the current research on waste management in multi-dwellings by analysing how a Swedish public utility property have used an economic instrument to increase the tenants’ recycling rate. The tenants’ precipitation about the need of storage space for recyclables and the construction of personal storage solutions to fit their needs, adds important knowledge about the importance of convenience when it comes to increasing the recycling rate. LÄS MER