Sökning: "weakness zones"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden weakness zones.
1. Identification and strength classification of weakness zones in the Garpenberg mine based on measurement while drilling (MWD)
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/GeoteknologiSammanfattning : Boliden’s Garpenberg mine produces Zn-Pb-Ag(Cu-Au) using a sublevel stoping with pastefill mining method. The orebody is strongly affected by the existence of weakness zones mainly consisting of Talc Schist and Phlogopite Schist which affect the design, planning and production of the stope. LÄS MER
2. Skötsel och gestaltning av den tätortsnära skogen : ett skötselförslag för Marieholmsskogen i Mariestad
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Uppsatsen centrerar kring Marieholmsskogen vilket är en tätortsnära skog i sydvästra Mariestad. Generellt är skötseln av den tätortsnära skogen ofta bristfällig, vilket även är fallet i Marieholmsskogen. LÄS MER
3. Design of tunnel support for single zones with swelling clay
Master-uppsats, KTH/Jord- och bergmekanikSammanfattning : Swelling clay is an important and challenging geological feature in tunnelling projects.The behaviour of swelling clay is influenced by many internal and external factors.This, combined with a lack of experience and knowledge has resulted in challengeswhen accounting for the swelling phenomena. LÄS MER
4. Structural investigation of ductile deformations across the Frontal Wedge south of Lake Vättern, southern Sweden
Master-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionenSammanfattning : Deformationszonen kallad ”Frontal wedge” är ett system av N-S branta och vertikala deformationszoner i gränsen mellan Svekonorvegiska och Sekorareliska provincen, i södra Sverige. Ursprung av dessa strukturer är inte fullt förstått och under de senaste årtiondena har endast ett fåtal undersökningar gjorts på dessa deformationszoner. LÄS MER
5. Jämförande klimat- och energianalys av tunneldrivningsmetoder
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : En ny tunnelbanelinje på åtta kilometer ska anläggas i Stockholm mellan Älvsjö och Fridhemsplan där WSP har fått i uppdrag att utföra ett lokaliseringsarbete som är ett inledande stadie i projektet. Som en del i lokaliseringsutredningen ingår att välja vilken tunneldrivningsmetod som ska användas för tunneldrivningen där konventionell drivning med borrning och sprängning jämförs med fullortsborrning med en tunnelborrmaskin. LÄS MER