Hur implementeras social hållbarhet i praktiken? : Privata aktörers roll och vilka incitament som föreligger

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: På den svenska fastighetsmarknaden har begreppet social hållbarhet blivit alltmer populärt under senare år. Många aktörer arbetar med detta, antingen frivilligt eller ofrivilligt. Eftersom det är en komplex fråga kan de olika ekonomiska incitamenten och tillvägagångssätten praktiskt sett variera mellan olika fastighetsbolag. En studie har genomförts för att undersöka vilka de ekonomiska incitamenten är, samt hur socialt hållbart arbete kan se ut i praktiken. Studien kommer även att undersöka vad begreppet betyder för privata fastighetsbolag, samt vilka värden och utmaningar det finns för dem att arbeta med social hållbarhet. Den bygger på sex semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner på privata fastighetsbolag i Malmö kommun.  Resultaten visar att implementeringen av social hållbarhet skapar betydande värde för fastighetsbolagen. Genom att integrera socialt hållbara initiativ kan fastighetsbolag bidra till att skapa en positiv påverkan på samhället och människors liv, samtidigt som de driver ekonomisk lönsamhet. Fastighetsbolagen observerade en tydlig koppling mellan social hållbarhet och ekonomisk lönsamhet. Trots det tydliga värdet som skapas av social hållbarhet för fastighetsbolag är det svårt att mäta de konkreta resultaten av de genomförda insatserna. Social hållbarhet är ofta mer kvalitativ än kvantitativ i naturen, vilket gör det utmanande att kvantifiera dess påverkan på ekonomisk lönsamhet. Det kan vara svårt att direkt koppla specifika sociala hållbarhetsåtgärder till ekonomiska resultat, och det kan kräva en mer holistisk utvärdering av de övergripande fördelarna och intäkterna som genereras på lång sikt. Även om mätningen av resultaten kan vara utmanande är det tydligt att social hållbarhet och ekonomisk lönsamhet är nära kopplade i fastighetssektorn. Social hållbarhet är en viktig drivkraft för värdeskapande i fastighetsbranschen och genom att integrera social hållbarhet kan fastighetsbolagen skapa attraktiva och levande platser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)