Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem bedriver fritidspedagogiskt arbete med genusperspektiv och varifrån lärare i fritidshem får med sig lämpliga verktyg för hur de kan arbeta med genusperspektiv, inte enbart vetskapen om att de ska göra det. Forskningsfrågorna syftar till att undersöka hur lärare i fritidshem reflekterar kring sitt arbete ur ett genusperspektiv och hur lärare i fritidshem beskriver sitt bemötande av barn med olika könstillhörigheter. Dessutom syftar studien att undersöka varifrån lärare i fritidshem får sina verktyg för att arbeta ur ett genusperspektiv. Studien utgår från en queerteoretisk utgångspunkt som förklarar kön som något som görs, även ett relationellt perspektiv som innebär att individen påverkas av olika faktorer på olika nivåer i omgivningen och formas av miljön. Studien redogör för en socialkonstruktivistisk förklaringsmodell om manligt och kvinnligt som kulturella idéer som upprätthålls i den sociala praktiken, vilket innebär att våra sociala handlingar upprätthåller kulturella idéer om kön. Studien genomförs genom kvalitativa intervjuer med fyra fritidspedagoger och/eller lärare i fritidshem med mellan tio och trettio års arbetserfarenhet, två nyexaminerade lärare i fritidshem samt två yrkesverksamma studenter som läser grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Intervjuerna genomfördes och transkriberades under hösten 2022. I studiens resultat visar det sig att lärare i fritidshem försöker utmana elevers stereotypa föreställningar om manligt och kvinnligt, däremot har informanterna olika inställningar till genusbegreppet. Dessutom visar det sig att eget engagemang är en avgörande faktor för den grad genusperspektiv inkluderas i lärares arbete i fritidshem samt i lärarstudenters utbildning. Strukturella förutsättningar påverkar också den grad genusperspektiv präglar fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)