Gymnasieelevers syn på kemiundervisning : ”Bästa undervisningen” ur ett elevperspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

Författare: Gustav Arbrandt; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I utbildningen till att bli lärare möts vi kontinuerligt av olika undervisningsteorier och fördelarna med dessa ur ett vetenskapligt perspektiv. Teorierna är skapade av forskare, kursdokument har formulerats av Skolverket och politiker slår gärna ett slag för hur de tycker att undervisningen ska skötas. Men sällan möts vi av elevernas perspektiv, hur tycker de att undervisning i kemi ska bedrivas? Detta arbete syftade därför till att ur ett elevperspektiv undersöka vilken typ av kemiundervisning eleverna möter i skolan, hur de vill att kemiundervisningen ska bedrivas och vad som kan göras för att förbättra den. Som metod användes en enkätstudie med kompletterande elevintervjuer. Resultatet visar att gymnasieelever tycker att de lär sig kemi bäst med lärarcentrerad undervisning och genom att diskutera kemi med sin lärare. Den vanligast förekommande undervisningsmetoden är lärarcentrerad undervisning och den minst använda är med digitala verktyg. Generellt sett är gymnasieelever nöjda med den kemiundervisning de möter i skolan. En varierad undervisning där praktiska och teoretiska moment kombineras stimulerar elevernas lärande mest. Undersökningen betonar också lärarens betydelse för att stärka elevernas lärandeprocess. En lärare som stimulerar sina elever har ofta större påverkan än de undervisningsmetoder som används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)