Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka vilka förutsättningar som inverkar på projektet, projektets inverkan på några av pedagogerna i processen samt projektets eventuella inverkan på elevernas resultat. Syftet med utvärderingen är också att ge förslag till förbättringar i en vidare implementering av MatematikUtvecklingsSchema. Teori Studien är en utvärderingsforskning som utgår ifrån en programteoretisk ansats. Programteorins funktion visar sig genom att utvärderingen avser att dels beskriva resultatet av projektet, men också att förklara hur resultatet har uppstått. Underlaget för utvärderingen utgörs dels av de MUS-diagram som samlas in under projektets gång och dels av intervjuer vilka tolkas utifrån en reflexiv ansats med en hermeneutisk grund. Själva instrumentet MatematikUtvecklingsSchema vilar på en sociokulturell grund i den mening att lärande äger rum i ett socialt sammanhang. Metod Studien tar sin metodiska utgångspunkt i ett programteoretiskt analysschema. Detta schema delas in i Förutsättningar, Process och Utfall, vilka behandlas utifrån valda delar av verksamheten inom grupperna Organisation, Personal och Elever. Den del av studien som syftar till att förstå och förklara de erfarenheter som pedagogerna gör i processen, baseras på intervjuer i halvstrukturerad form. Resultat Resultatet av utvärderingen visar att flera faktorer inverkat på projektet i positiv eller negativ riktning. I den del som behandlar förutsättningarna blir det tydligt att faktorer som information, delaktighet och tid är de som främst påverkat projektets möjligheter att implementera MatematikUtvecklingsSchema i verksamheterna. I den del som behandlar de utvalda pedagogernas process framkommer 3 beröringspunkter hos samtliga pedagoger: Bedömning, Heterogena grupper – synen på elever i behov av särskilt stöd samt Undervisningen. Den del av utvärderingen som behandlar elevernas resultat visar att elevernas matematikkunskaper ökar under projektets gång. Genom jämförelser med MUS-diagram från de olika klasserna vid olika tillfällen kan urskiljas att pedagogerna efter hand blir allt säkrare i att hantera materialet, vilket leder till en ökad bedömaröverensstämmelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)