Att undvika sitt Waterloo. Den äldre kvinnans utsatthet för partnervåld - en metasyntes med genusperspektiv

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

Sammanfattning: Introduktion: Alla kvinnor kan utsättas för våld av sin partner men den äldre kvinnans utsatthet uppmärksammas i ringa omfattning. Våldets konsekvenser är svåra och det är viktigt ur ett folkhälsoperspektiv att utforska problematiken även för den äldre kvinnan. Syfte: Syftet var att generera fördjupad kunskap i problematiken med äldre kvinnors utsatthet för våld av sin make/partner. Frågeställningarna var inriktade mot vad som karaktäriserade deras situation och hur ett genusperspektiv kan belysa problematiken. Metod: En strukturerad genomsökning i databaserna Pubmed, Cinahl, PsykArticles samt Scopus genomfördes efter vetenskapliga studier inom intresseområdet. Därefter kvalitetsgranskades artiklarna och tolv kvalitativa studier valdes att ingå i studien. En metasyntetanalys utfördes genom att meningsbärande begrepp identifierades vid granskning av studiernas resultat. Begreppen sammanfördes därefter till två huvudsynteser. Dessa synteser tolkades ur ett genusperspektiv med fokus på genusordningen. Resultat: De två huvudsynteserna presenterades i två metaforer; Tills döden skiljer oss åt som beskriver kvinnornas huvudsakliga mål att behålla äktenskapet intakt trots våld i relationen. Tåget har gått ska illustrera kvinnornas känsla av förlorad tid och att det är försent att göra något efter år av utsatthet. Genusperspektivet visade att genusordningen har en stark inverkan på kvinnornas hantering av våldet i äktenskapet. Diskussion: Resultatet av studien visade på att de äldre kvinnornas benägenhet att vidmakthålla den äktenskapliga enheten påverkades av sociala normer och genuskonstruktionen inverkan. Ur ett folkhälsoperspektiv bör detta fenomen uppmärksammas då rådande bistånd för utsatta kvinnor möjligen missar denna aspekt vilket kan skapa barriärer för den äldre kvinnans hjälpsökande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)