”En likvärdig förskola för alla?” : Pedagogers uppfattning av TAKK i förskolansverksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Mia Persson; [2023]

Nyckelord: TAKK; kommunikation; samspel; delaktighet; pedagog; likvärdighet;

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap och erfarenheter från pedagogersarbete med TAKK inom förskolan. Det är ett viktigt ämne att ta upp då det finnsmöjlighet för att skapa en mer likvärdig förskola utifrån olika sätt attkommunicera. Olika kommunikationsmetoder bör belysas och därav är dettaämne viktigt att forska kring. Studien är baserad på semistruktureradeintervjuer med fyra utbildade pedagoger, en studerande till förskollärare, enrektor samt en specialpedagog.  Resultatet har bearbetats, analyserats ochkategoriserats utefter pedagogers erfarenheter gällande arbetet med TAKK.Huvudkategorierna berör pedagogers erfarenhet om arbetet med TAKK ochhuruvida TAKK kan främja likvärdigheten inom förskolan. Dessa kategorier harutgång i det sociokulturella perspektivet för att kunna förstå och tolka detempiriska materialet utifrån begreppen proximal utvecklingszon, medieringoch artefakter. Resultatet visar både fördelar och nackdelar gällandeanvändningen av TAKK, hur kunskap hos pedagoger är en betydelsefull faktorsamt behovet i barngruppen påverkar hur och i vilken utsträckning TAKKanvänds.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)