Kommunikation och kreativitet : En studie av en distansorganisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att redogöra för hur ledare och anställda i en distansorganisation kan uppmuntras, via en god kommunikation till att förmedla sin kreativa förmåga. Genom att beskriva hur arbetet med kommunikation sker mellan de båda partnerna, kan vi presentera en förståelse om hur det skapas nya kreativa idéer även när medarbetarna inte är under kontorets tak. Metod: Den metod vi har utgått ifrån är en kvalitativ studie där data har samlats in genom en personlig intervju samt tre stycken telefonintervjuer. Den personliga intervjun genomfördes med KNS Bilfrakt AB ena delägare. Telefonintervjuerna genomfördes på tre lastbilschaufförer inom samma organisation. Den insamlade data sammanställdes, analyserades och tolkades. Slutsats: De anställda och ledaren inom KNS Bilfrakts AB upplever inte att de har några kommunikationsproblem inom sin organisation, i fallet där de anställda och ledarna befinner sig på olika fysiska platser. I deras organisation hade de hittat lösningar för att ta till vara på den kreativa andan i organisation, då den skedde på distans. Där lösningarna var en bra sammanhållning, öppenhet och alternativa kommunikationsmedel för att lätta upp andra typer av informationsflöden mellan ledare och anställd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)