Sambandet mellan fysisk aktivitet, socioekonomisk status och studieresultat för elever på gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att analysera sambandet mellan fysisk aktivitet och betyg i idrott och hälsa, samt mellan ett viktat betyg i matematik, svenska, engelska och idrott och hälsa och fysisk aktivitet. Studien undersöker vidare om det finns något samband mellan socioekonomisk status och fysisk aktivitet och med ett viktat betyg. Studien utfördes på gymnasieelever från två gymnasieskolor i Örebro och Värmlands län. 158 elever (92 flickor, 66 pojkar) deltog i studien. Det internationella aktivitetsformuläret, IPAQ, användes för skattning av fysisk aktivitet. Eleverna fick uppge sitt senaste betyg i svenska, engelska, matematik och idrott och hälsa samt svara på frågor kopplade till socioekonomiska bakgrundsfaktorer. Resultaten visade att det fanns ett måttligt linjärt samband mellan betyg i idrott och hälsa och fysisk aktivitet (r=0.48); och ett svagt linjärt samband mellan det viktade betyget och fysisk aktivitet (r=0.30). Resultatet visade att de starkaste sambanden återfanns för det socioekonomiska indexet (SEI), både för fysisk aktivitet och (p<0.001, r=0.35) respektive för det viktade betyget (p<0.001, r=0.332). Dock fanns tendenser att sambandet blev starkare vid modelleringen att vid en ökad fysisk aktivitet ökade betygen för att därefter minska när den fysiska aktiviteten ökade ännu mer.  Ytterligare forskning bör därmed fokusera på huruvida ett för stort fokus på fysisk aktivitet kan hindra skolarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)