Sökning: "Daniel Have"

Visar resultat 1 - 5 av 2014 uppsatser innehållade orden Daniel Have.

  1. 1. Mellan fri vilja och datadriven exploatering: En studie om drivkrafter, medvetenhet, makt och ansvar inom onlinecasinomarknaden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Bengtsson; Lisa Hägglund; [2024-02-12]
    Nyckelord :marknadsföringsstrategier; onlinecasino; konsumentbeteenden;

    Sammanfattning : This essay examines the limits of marketing strategies in the online casino industry, focusing on how data-driven and advanced marketing practices influence consumer behavior and contribute to problematic gambling consumption. By observing the online casino industry, the study identifies how companies use sophisticated data analysis methods and psychological techniques to attract and retain customers, raising significant ethical and social issues. LÄS MER

  2. 2. ”ChatGPT, världens bästa morsa?” : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares erfarenheter avartificiell intelligens i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Björklund; [2024]
    Nyckelord :Artifical intelligence; ChatGPT; social studies; teachers experience;

    Sammanfattning : Artifical intelligence is a part of the progress of the digitalization in the society. Language models such as ChatGPT have the ability to answer questions posed by the user as well as to produce texts that resemble human writing. However, the use of language models is not without risk. LÄS MER

  3. 3. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Jonsgården; Sakke Pellikka; [2024]
    Nyckelord :Circular economy; SME; Decision making; garbage can model; Sweden; Cirkulär ekonomi; SME; Beslutstagande; Soptunnemodellen; Sverige;

    Sammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER

  4. 4. Shifting, Linking and Framing : The Case for Technology as a Coherence-Making Textual Device in Literary Realism

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ruben Brundell; [2024]
    Nyckelord :Realism; Coherence; Technology; Roland Barthes; Eric Auerbach; Ian Watt; Gabrielle Zevin; Melina Marchetta; Daniel Defoe; Gustave Flaubert; Virginia Woolf;

    Sammanfattning : Literary realism, that is, texts that seek to represent the actual in literature while achieving a sense of verisimilitude, have historically been analyzed and defined by a number of critics. These critics have, with differing approaches, attempted to make comprehensible what it is that constitutes the realist text. LÄS MER

  5. 5. Svårigheter med känslig historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniel Mocic; John Wretlind; [2024]
    Nyckelord :Sensitive history; Teaching history; Multicultural classrooms; Teaching; Techniques; Känslig historia; Mångkulturellt klassrum; Undervisning i känslig historia; Undervisning i historia Undervisning Lärarstil; Undervisning; Lärarstil;

    Sammanfattning : Abstract In our research, we sought to identify effective methodologies for teaching sensitive or challenginghistorical subjects within educational contexts. This endeavor was driven by our belief that a nuancedunderstanding of these pedagogical strategies is essential for enhancing future classroom interactions. LÄS MER