"Jag ger dem en fantasivärld, ett ställe att drömma sig bort till och fly från vardagen" : En kvalitativ studie av lärares högläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att söka förståelse för lärares syn på och arbete med högläsning i grundskolans tidigare år. Jag vill ta reda på möjliga bakomliggande faktorer och orsaker till att lärare i olika omfattning prioriterar att läsa högt för eleverna. Utgångspunkten är teori och tidigare forskning, som klargör hur läsning och högläsning kan påverka elevers utveckling. Det empiriska underlag som använts och analyserats är sju forskningsintervjuer av kvalitativ art, där lärare i olika åldrar och med olika lång erfarenhet valdes ut, för att se om erfarenheten har någon inverkan på deras syn på ämnet. Resultatet visar att alla lärare läser högt för sina elever, men med olika syfte och i olika stor omfattning. Det visar sig även att de lärare som prioriterar högläsningen högst i klassrummet drar paralleller mellan högläsning och läroplanen på flera olika nivåer. Samtliga informanter tycker om att läsa, men de prioriterar sin egen läsning olika och mot den bakgrunden kan jag se samband mellan deras eget läsintresse och i vilken omfattning de läser högt för sina elever. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)