“Känslan av att påverka sin egen position är väl ändå grunden till motivation?” : - En kvalitativ studie om elevinflytande i gymnasieskolans ämne idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka, belysa och diskutera hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med elevinflytande i gymnasieskolan. Genom studien vill jag utforska vad eleverna kan och får påverka av undervisningen i idrott och hälsa och om det finns några delar av ämnet som lärare uppfattar som enklare eller svårare att ge eleverna inflytande över. Dessutom utforskar studien vilka problem respektive möjligheter som kan uppstå vid arbetet med elevinflytande samt de positiva faktorer som finns när elever får påverka undervisningen. Det teoretiska perspektivet som ligger till grund för denna studie är Bernsteins teori om makt och kontroll. De begrepp som är centrala i studien är elevinflytande, klassifikation och inramning. Metoden som använts är kvalitativ och insamlingen av empiri är gjord genomintervjuer med sex lärare. Resultat från studien är att lärare ofta sätter upp ramar för undervisningen och inom ramarna får eleverna möjlighet att bestämma med vad och hur de vill arbeta. Ett vanligt problem är att elever kan få för mycket inflytande och att det tar tid att uppfylla allas önskemål. För elevinflytande är viktiga egenskaper hos läraren lyhördhet och tydlighet. Slutsatser är att elever får påverka olika delar av undervisningen beroende på lärarens arbetssätt och tolkning av kursplanen. Den del av undervisningen där lärarna är samstämmiga att ha kontroll över är studietakten. Starka ramar bidrar till minskade påverkansmöjligheter. Elevinflytande är en levande fråga och ett ständigt utvecklingsområde i svenska skolor. Det är viktigt att lärare skaffar sig en bra förståelse av elevinflytande och hur elevinflytande kan användas då det visat sig vara viktigt för att motivera och göra eleverna mer delaktiga i ämnets undervisning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)