Små lokala företag och sociala medier : En kvalitativ studie av små lokala företags användning av sociala medier för att gynna varumärkets brand equity

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Små lokala företag och sociala medier -En kvalitativ studie av små lokala företags användning av sociala medier för att gynna varumärkets brand equity Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Maja Helsing och Julia Strid Handledare: Peter Ek Datum: 2021 – juni  Syfte: Syftet med denna uppsats var att utveckla kunskapen kring hur små lokala företag kan förbättra deras egen brand equity genom att använda sociala medier.  Metod: Vi har använt oss av ett deduktivt tillvägagångssätt. En kvalitativ forskningsmetod i form av tio semistrukturerade intervjuer har genomförts i datainsamlingen, tillsammans med en netnografisk undersökning. Respondenterna utgjorde anställda på mindre lokala företag i en svensk medelstor stad, vars arbetsuppgift innefattar att ansvara för företagets sociala medier.   Resultat & slutsats: Resultatet visar på att det för små lokala företag är fördelaktigt att använda sig av sociala medier. Till följd av att det bidrar till högre varumärkeskännedom samt skapar bättre kundrelationer, vilket påverkar CBBE positivt.   Examensarbetets bidrag: Den här studien bidrar med ny kunskap kring de positiva effekterna av små lokala företags användning av sociala medier. Studien ökar den kunskap som finns gällande de fördelar som finns samt största svårigheterna företagen möter.  Förslag till fortsatt forskning: Denna studie har främst undersökt återförsäljare av produkter. Det vore därför intressant att genomföra en liknande studie på antingen försäljare av egen produkt eller tjänsteföretag.   Nyckelord: CBBE, Sociala medier marknadsföring, Små företag, Lokala företag, Kundrelation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)