Lärarnas egna ord angående läraryrket : En studie om hur svenska och bolivianska lärare i grundskolans tidigare år ser på sitt yrke

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Författare: Marcus Nilsson; [2017]

Nyckelord: Lärare; Grundskolans tidigare år; Sverige; Bolivia;

Sammanfattning: I dagens samhälle tycks alla ha en åsikt om skolan, och den får ofta utstå kritik, men sällan lyfts lärarnas perspektiv fram. Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur några lärare i grundskolans tidigare år i Sverige och Bolivia ser på sitt eget yrke och upptäcka likheter och skillnader mellan de två länderna. Frågeställningarna som användes var: Vad innebär det att vara lärare i respektive land? Vilka fördelar respektive nackdelar ser lärarna med sitt yrke? Vilka möjligheter att påverka sin egen arbetssituation och yrkets utveckling anser sig lärarna ha? Vilka skillnader och likheter finns mellan lärare i Sverige och Bolivia angående synen på sitt yrke? Till denna undersökning har åtta klasslärare i skolår 1-6 valts ut, hälften verksamma i Sverige och hälften i Bolivia. De arbetar på fyra skolor, belägna i fyra olika kommuner. För att uppnå syftet genomfördes intervjuer enskilt med varje lärare. Resultatet av undersökningen visar att de intervjuade lärarna anser att vara lärare innebär att undervisa, att fostra barn, att hålla många bollar i luften, att se till barnens bästa, och att arbeta i offentlighetens ljus. Fördelarna med läraryrket är, enligt dem, glädjen som eleverna förmedlar, och tillfredsställelsen de känner när en elev lyckas, samt tjusningen i att aldrig veta vad som kommer att hända. Nackdelarna kan sammanfattas som att man inte alltid får möjligheterna att hjälpa eleverna att lyckas. Lärarna känner att de påverkar vad som sker i klassrummet, fastän de är styrda av centralt beslutade dokument. Likheterna i synen på sitt yrke består av glädjen att arbeta med barnen och omtanken om dem, vikten av att kunna kontrollera dem samt att känna att man gör skillnad. Skillnaderna i synen grundas i de skilda ekonomiska förutsättningarna som lärarna i de två länderna har, samt att de svenska lärarna ser tidsbristen som ett stort problem, vilket de bolivianska inte nämner. Min slutsats är att lärarna har en varierad syn på sitt yrke samtidigt som de delar åsikt gällande många aspekter av yrket, trots att de arbetar under vitt skilda förhållanden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)