Tillvartagande av reservenheter och reservdelar för avionik

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: SAAB saknade en skriven arbetsmetod för att tillvarata enheter och komponenter från avionik som antingen ska kasseras eller klassas som oreparerbart. Syftet med detta arbete var att ta fram en gemensam metod i form av en handbok för de anställda på SAAB. Denna handbok ska underlätta när arbetsmoment gällande tillvaratagande ska utföras och skapa enhetlighet kring metod och dokumentering. Även en undersökning av de regelverk SAAB måste följa för att bedriva underhåll av militär avionik genomfördes för att se till att handboken följer de bestämmelser som finns. Tillsammans med handboken så skapades även ett flödesschema som ska underlätta arbetsgången vid tillvaratagande. Slutligen så undersöktes hur tillvaratagande påverkar en organisations underhållsarbete, vad för slags fördelar samt nackdelar det finns med att använda tillvaratagna  enheter/komponenter och när man bör och inte bör använda sig av tillvaratagande. Dessa resultat togs fram genom litteraturstudier. Arbetet resulterade med en handbok samt ett flödesschema som anställda på SAAB ska kunna använda vid arbeten med tillvaratagande, där förklaras hur arbetsförloppet ska gå till och att det görs på korrekt sätt enligt de regelverk som SAAB måste följa. Arbetet tog även fram för- och nackdelar med tillvaratagande av avionik samt i vilka fall när man bör och inte bör tillvarata elektroniska komponenter från avionik som ska kasseras eller klassas oreparerbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)