Specialpedagogens uppdrag. En totalundersökning av specialpedagogers arbetsuppgifter i en kommun

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Att studera specialpedagogens yrkesroll i olika skolor. Arbetar specialpedagogen utifrån de mål som står i examensförordningen samt finns likheter/skillnader i det specialpedagogiska uppdraget i olika skolor inom samma kommun. Våra frågeställningar vi utgår ifrån är: • Vad kännetecknar specialpedagogerna i den aktuella kommunen? • Hur ser det specialpedagogiska uppdraget ut i samtliga skolor i en kommun? • Vilka likheter/skillnader finns det i specialpedagogens uppdrag inom samma kommun? • Vad beror likheterna/skillnaderna i specialpedagogiska uppdraget på? • Hur skulle uppdraget kunna utvecklas utifrån examensförordningen i den aktuella kommunen? Teori: Den teoretiska utgångspunkten för studien är specialpedagogens roll ur ett professionaliseringsteoretiskt perspektiv, systemteoretiskt perspektiv. Metod: Studien är både kvalitativ och kvantitativ och för att inhämta information har en onlineenkät används. Enkäten har skickats till alla specialpedagoger i en mellanstor kommun i södra Sverige. Resultat: Resultatet av studien visar att det är stora skillnader i det specialpedagogiska uppdraget på olika skolor i en och samma kommun. Det är en stor skillnad i vem som styr uppdraget och detta påverkar den enskildas uppfattning av det specialpedagogiska uppdraget, och detta utgör en del av skillnaden. Specialpedagogerna påpekar att det råder brist på tid för lärarna för att få kontinuerlig handledning och att mycket av tiden går åt till att lösa akuta situationer och att undervisa elever i behov av särskilt stöd. Detta gör att det upplevs som de inte arbetar förebyggande och mot ett relationellt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)