Kategoristruktur för inköp av indirekt material : En fallstudie inom kategoristyrning vid Väderstad AB

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Inköp är idag av central betydelse för ett företags lönsamhet och bidrar även på ett avgörande sätt till dess konkurrenskraft. Vidare ökar vikten av effektivt inköp av indirekt material i takt med den ökande andelen outsourcing av icke-kärnkompetenser, expansion av servicesektorn och en ökande global konkurrens. Kategoristyrning är idag en grundläggande del av en professionell inköpsorganisation och innefattar en metodik för indelning av företagets strategiska inköpsutgifter i kategorier och segment. Framtagningen av en kategoristruktur inleder kategoristyrningsarbetet och kan sägas vara grunden till utförandet av kategoristyrning. Studiens syfte har varit att undersöka hur en kategoristruktur för strategiskt inköp av indirekt material kan utformas med hjälp av metodiken för kategoristyrning. Studien är genomförd inom tillverkningsindustrin och har utförts som en fallstudie vid Väderstad AB:s strategiska inköpsavdelning för indirekt material. Företagets nuvarande kategoristruktur var utformad empiriskt med tiden och saknade en genomtänkt grundprincip för vilka inköp som skulle inkluderas. Därmed behövdes strukturen göras om samt anpassas till företagets ambitioner om att inleda kategoristyrningsarbete inom indirekt material. Studien innefattar även en nulägesanalys av företagets förutsättningar för kategoristyrning utifrån identifierade förutsättningar i litteraturen. För att uppfylla syftet har primärt historiska inköpsutgifter från företagets affärssystem använts tillsammans med intervjuer och inköpsutgiftsinformation. Därefter har litteraturens metodik kring kategorisering använts för att skapa kategorier och segment. Studiens huvudsakliga resultat är den framtagna kategoristrukturen bestående av 22 kategorier. Kategoristrukturen är utifrån paretoprincipen baserad på 20 % av antalet aktiva leverantörer vars summerade inköpsutgifter täcker 93 % av inköpsutgifterna för indirekt material. Studien resulterar även i en identifiering av indirekta inköp som ej tidigare styrts via den strategiska inköpsavdelningen. Utifrån nulägesanalysen av företagets förutsättningar för kategoristyrning, har studien även tagit fram rekommendationer för hur förutsättningarna kan säkerställas. Implementeringen av strukturen bör göras efter det att förutsättningarna säkerställts. Införs studiens framtagna kategoristruktur kan större fokus läggas på de inköpsbehov som är av strategisk betydelse utifrån summerade inköpsutgifter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)