Samverkan i förskolan mellan förskollärare och vårdnadshavare som inte har svenskasom förstaspråk utifrån ett förskollärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att kritiskt analysera de nuvarande samverkansformerna för vårdnadshavare som inte har svenska som förstaspråk inom förskolan. Vår forskningsstudie tar stöd i ett relationellt perspektiv som är vår teoretiska utgångspunkt. Studien har utgått från en kvalitativ ansats med åtta förskollärare som deltagit i semistrukturerade intervjuer. Empirin har analyserats med hjälp av kodning och tematisk analys. Resultatet av vår studie visade på en ömsesidigt positiv syn på samverkan trots kommunikativa hinder som kan uppstå till följd av språkliga barriärer. Vår forskningsstudie synliggjorde även att förskollärarna hade utvecklat och implementerat ett antal olika relationsförebyggande kommunikativa verktyg.  Slutsatsen av studien framhäver betydelsen av att integrera interkulturella perspektiv och anpassningsbara samverkansformer. Vidare poängteras vikten av att utveckla konkreta verktyg för att underlätta effektiv kommunikation mellan förskollärare och vårdnadshavare med varierande kulturella bakgrunder, vilket är avgörande för att främja en fungerande samverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)