girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. Därtill har vi studerat hur “girlhood”-trenden kan betraktas som ett forum där tjejer och unga kvinnor ges utrymme att samlas kring upplevelsen av vad det innebär att vara tjej eller kvinna. Vi har även undersökt hur TikTok som social medieplattform möjliggör och begränsar spridningen av “girlhood”-trenden och dess feministiska inslag. Detta har gjorts genom en nätnografiskt inspirerad textanalys av trendens videoklipp med tillhörande bildtext och beskrivning samt genom empiriska observationer av trenden och TikTok generellt. Därtill har sex teman skapats som utgör grunden för analysen, dessa är: den mångfacetterade kvinnan; kvinnliga relationer; att växa upp; rädsla för män; negativa stereotyper om tjejer och kvinnor samt belysande av patriarkala strukturer. Studiens resultat visar att “girlhood”-trenden kan ses som en digital feministisk aktivism, om än mer dold och vardaglig. I trenden används populärkultur, humor och ironi för att ifrågasätta och utmana föreställningar och maktstrukturer kopplat till kön och genus samt för att behandla tunga ämnen på ett lättsamt sätt, vilket kan tänkas sänka tröskeln för feministiskt engagemang. Vidare kan ”girlhood”-trenden betraktas som ett forum i likhet med mer traditionella tjejforum eftersom trenden likt dessa fungerar som en plats där erfarenheter, tankar och känslor såväl som stöd och kunskap kan delas. Fortsättningsvis har vi identifierat tre affordances, social interaktion, delningsbarhet och taggning som tillsammans bidrar till att “girlhood”-trenden och dess feministiska innehåll kan spridas, både på och utanför plattformen. Slutligen har vi pekat ut ett antal aspekter som kan tänkas begränsa spridningen av trenden och dess budskap. Bland annat den ojämna och oförutsägbara spridningen till följd av TikToks algoritmer, den potentiella kontextkollaps som kan uppstå på grund av otydliga rumsliga och sociala gränser samt risken att trendens feministiska inslag inte når bortom trendens målgrupp eller de som redan är införstådda med feminismens budskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)