Hur musikutövare anpassar sina mentala behov efterkarriär och framgång : Synen på 'att lyckas' i relation tillvälmående

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Musikindustrin förändras ständigt och ställer nya krav på dem som arbetar inom den. Med denna undersökning vill jag ta reda på hur musikarbetare från tre olika generationer känner kring sitt arbete med musik. Vad är enligt dem en framgångsrik karriär, vad innebär ”att lyckas” och vad är viktigt för att hålla i längden. Fokuset i undersökningen är tre psykologiska behov: känsla av kompetens, tillhörighet och kontroll över sina handlingar som enligt arbetets teori anses avgörande för välbefinnande och motivation (Deci & Ryan. 2000). Resultaten visar i denna undersökning att tillhörighet är den mest avgörande faktorerna till hur trygg, glad och motiverad man är i arbetet. De som arbetar i grupp verkar vara mindre stressande än de som arbetar ensamma eller ser sig som solofigurer då de som arbetar i grupp delar på ansvar och förväntan att prestera. Säker inkomst framkommer som viktigt för att anse att man har lyckats med musiken. Förhoppningen med forskningen är att skapa en förståelse och lätta på pressen (för de utanför men även i branschen) att behöva bevisa sig, om det så är på sociala medier eller i fysiska samarbeten. Genom arbetet framgår det att oavsett hur framgångsrik man är jämför alla sig i någon mån och alla har toppar och dalar. De med stora offentliga prestationer är inte nödvändigtvis gladare än någon annan och genom undersökningen får man en förståelse för att de offentliga piedestalerna och glamoriserade fasaderna har helt vanliga personer bakom sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)