Dom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Mathilda Lybeck; [2015]

Nyckelord: utåtagerande; utagerande; beteendeproblem; bemötan;

Sammanfattning: SammanfattningSyfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger iskolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en såframgångsrik undervisningsmiljö som möjligt. Samt att ge exempel på hur pedagoger sägeratt de arbetar för att uppnå detta mål.Huvudfråga:På vilket sätt arbetar pedagoger när de lyckas nå en bra undervisningsmiljö där elever ibeteendeproblem är inkluderade?Metod och material:Insamlingen av empirin var genom halvstrukturerade forskningsintervjuer. Resultatetanalyserades med hjälp av en forskningsbakgrund utifrån ett hermeneutiskt perspektiv.Resultat:Bemötandet är av vikt när man undervisar utåtagerande elever i beteendeproblematik.Relationen mellan lärare och elev är betydande för att uppnå en god undervisningsmiljö. Närdetta uppnåtts undervisar man genom att anpassa kravnivåerna efter elevernas färdigheter.Betydelse för läraryrket:Inom uppdraget ska samtliga lärare stå för extra anpassningar till elever i behov av särskiltstöd, denna studie kan vara en hjälp för hur man arbetar med detta. Det är också av betydelseatt resultatet grundas på verksamma pedagogers erfarenhet, där de delar med sig av hur deupprättar en god undervisningsmiljö som inkluderar elever i beteendeproblem. Genom attgranska lyckade exempel fås en möjlighet att se vad som kan fungera och på så sätt anammasnya kunskaper istället för att fokusera på problemen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)