Vadå fysisk aktivitet, de springer ju och leker varje dag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Författare: Laila Holm; Jimmy Winberg; [2023-10-26]

Nyckelord: Fysisk aktivitet; Hälsa; Fritidshem;

Sammanfattning: Studiens syfte är att ta reda på hur grundlärare i fritidshem uppfattar den fysiska aktiviteten på fritidshemmen och vilka hälsoaspekter som kommer till uttryck i tal om fysisk aktivitet hos lärare i fritidshem. I vår studie har vi använt oss av kvalitativa metoder, intervjuerna har spelats in och senare färgkodas. Respondenterna arbetar vid fyra olika fritidshem i olika stadsdelar och alla är utbildade grundlärare. Pedagogerna återger hur de arbetar och vilka ramfaktorer som är avgörande för fysiska aktiviteter, vi belyser de inaktiva respektive aktiva eleverna och hur respondenter resonerar om fysisk aktivitet. Vid vårt sätt att tolka intervjuerna har vi för att verifiera fakta tagit hänsyn till hermeneutiken för att tillförsäkra att det finns mer än ett sätt att förstå texten i förhållande till forskningen, det är när vi ser helheten som vi skapar våra uppfattningar (Thomassen, 2007). Tidigare forskning säger att fysisk aktivitet för barn och unga bör vara 60 minuter per dag, forskning har kommit fram till att elever som är fysiskt aktiva presterar och stärker sin självkänsla och självförtroende i högre grad än de som är inaktiva. Under en dag är cirka 75% av barn och unga stillasittande, det motsvarar ungefär 10 timmar per dag (Livsmedelsverket, 2020).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)