Patienters erfarenheter av omvårdnad vid kataraktoperationen

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Katarakt står för cirka hälften av all världens blindhet, vilket motsvarar flera miljoner människor. Patienter som kommer till en operationsavdelning kan ha goda, inga eller mindre bra erfarenheter av vården. Pilotstudiens syfte var att beskriva patienters erfarenheter av omvårdnad vid kataraktoperationen. Pilotstudien genomfördes som en intervjustudie med en beskrivande kvalitativ design med induktiv ansats. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehållsanalys. I resultatet framkom tre kategorier: Att erfara trygghet, Att erfara strategier för att hantera fysiska och psykiska symtom samt Att erfara bristfällighet. Bemötandet från hälso- och sjukvårdspersonalen skapade förtroende genom kompetens, information och förhållningssättet. Det spelade ingen större roll i vilken form informationen gavs, huvudsaken var att det framkom vad som skulle ske. Informanterna använde sig av olika strategier för att klara av operationen. Det framkom kunskapsluckor i informationen kring operationen. Vidare forskning med en fullskalig studie bör vara inriktad på hur informationen tydligast ges till patienterna inför kataraktoperationen. En slutsats av pilotstudien är vikten av patienternas delaktighet i omvårdnaden kring en kataraktoperation samt patienternas erfarenheter av operationen vilket i sin tur genererar relevant kunskap till ögonsjuksköterskor som kan utveckla en bättre ögonsjukvård. I utbildningen av ögonsjuksköterskor bör patientperspektivet användas som underlag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)