”Det är inte samma att skriva mejl till en kompis och insändare till en tidning, säger min lärare hela tiden”. En studie om skrivutvecklande arbetssätt inom sfi

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar skrivundervisning av elever med kort utbildningsbakgrund på avslutande kursen inom Utbildning i svenska för invandare (sfi), d.v.s. kurs D. Bakgrunden är att en stor andel elever med kort utbildningsbakgrund sällan når utbildningsmålen. Genom att jämföra och diskutera forskningens, lärarnas och elevernas syn på en skrivutvecklande undervisning ville jag bidra med kunskap kring skrivutvecklande arbetssätt. Genom kvalitativa intervjuer med fyra elever och fyra lärare från två olika skolor i Västsverige ges utifrån deras upplevelser en beskrivning av hur skrivundervisning bedrivs i dag samt hur lärarna tycker att den borde bedrivas. Resultatet av min undersökning visar att lärarna är medvetna om de olika skrivutvecklande arbetssätten som finns men att de används olika i olika klasser. Eleverna tycker att deras lärare är duktiga pedagoger men även att de inte alltid får den hjälp som de behöver eftersom gruppen är för stor och lärare inte har tid att hjälpa alla elever. Arbete i små grupper med goda möjligheter till interaktion och stöttning anses språkutvecklande av både lärarna och eleverna. Studiens resultat tyder på att skolorna behöver göra vissa förändringar och insatser för att bättre kunna möta kortutbildade elevers specifika behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)