Utemiljön i förskolan : Åtta förskollärares tankar kring det pedagogiska arbetet utomhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Josefine Eriksson; Elin Börjesson; [2013]

Nyckelord: Utomhuspedagogik;

Sammanfattning:  Syftet med studien är att undersöka hur åtta förskollärare beskriver betydelsen av förskolegårdens miljö för barns lärande samt hur de uttrycker att de bedriver en pedagogisk verksamhet där.   Våra frågeställningar är: Vilken betydelse anser förskollärarna att förskolegårdens miljö har för barns lärande? På vilket/vilka sätt uttrycker förskollärarna att de bedriver en pedagogisk verksamhet på gården? Hur beskriver förskollärarna för- och nackdelar med den pedagogiska verksamheten på förskolegården? För att få svar på våra frågeställningar genomfördes en kvalitativ studie i form av åtta enskilda intervjuer med förskollärare från olika förskolor. Genom studien har det framkommit att förskollärarna ser att det sker lärande på alla förskolegårdar men att de går att utveckla så att det sker ännu mera lärande där. Förskollärarna uttrycker att den pedagogiska verksamheten på gården mestadels är spontan och att det är barnens lek som är i fokus. Förskollärarna beskriver mest fördelar med det pedagogiska arbetet utomhus så som möjligheten till motorisk träning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)